Ο Πρώτος Άνθρωπος (First Man) – 2018

Ο Πρώτος Άνθρωπος, το πρώτο μεγάλο blockbuster της κινηματογραφικής χρονιάς, δίνει τροφή για σκέψη σχετικά με τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας στο πέρασμα των χρόνων. Τόσο για την ποιότητα, όσο και για την συχνότητα.

Όσο γυρίζουμε προς τα πίσω, θα διαπιστώσουμε ότι οι ταινίες αυτού του είδους δεν έκαναν τόσο συχνά την εμφάνιση τους και έτειναν να είναι πιο περιπετειώδεις, και όχι τόσο σοφιστικέ όσο οι πιο πρόσφατες. Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις, όπως οι Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου, ή το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος, η οποία είναι η μόνη ταινία του είδους που θυμάμαι να έχει γυριστεί πριν πατήσει ο άνθρωπος στο φεγγάρι.

Σε ταινίες λοιπόν σαν την Ημέρα Ανεξαρτησίας, το 12 Πίθηκοι, το Αρμαγεδδών, ακόμα ακόμα και το Blade Runner, όπως και να το κάνουμε πέφτει ξύλο. Ενώ στο Interstellar, στο Gravity, στην Διάσωση ή στην Άφιξη, η σχέση ανθρώπου – διαστήματος προσεγγίζεται από μια πιο διερευνητική σκοπιά. Και ο Πρώτος Άνθρωπος, αν και δεν είναι καθαρά ταινία επιστημονικής φαντασίας, κυμαίνεται πάνω κάτω σε αυτά τα standards. Ίσως και να μην είναι τόσο τυχαίο, το να προβάλλεται τόσο πολύ κάτι που στις επόμενες δεκαετίες ίσως αποτελεί μια νέα πραγματικότητα.

Η Ταινία

Αμερικανός πιλότος (Ryan Gosling) γίνεται δεκτός να συμμετέχει στα διαστημικά προγράμματα της NASA, που έχουν σκοπό να στείλουν τον πρώτο άνθρωπο στο φεγγάρι, προλαβαίνοντας έτσι και την Σοβιετική Ένωση, που έχει ήδη στείλει τον πρώτο άνθρωπο σε τροχιά γύρω από την Γη, και γενικά μέχρι τότε ήταν ένα βήμα μπροστά στο space race μεταξύ των δύο χωρών.

Ο Πρώτος Άνθρωπος έχει αναφορές στον πόλεμο του Βιετνάμ, αλλά δεν είναι ταινία αντιπολεμική. Έχει αναφορές στο μεγάλο κύμα διαδηλώσεων της δεκαετίας του 1960, αλλά δεν είναι πολιτική. Ο σκηνοθέτης Damien Chazelle, μετά τις επιτυχίες που σημείωσαν τόσο το Χωρίς Μέτρο όσο και το La La Land, σκηνοθετεί ακόμα πιο υποδειγματικά την νέα του ταινία. Επικεντρώνεται καθαρά στην ανθρώπινη πλευρά του Neil Armstrong, και προσδίδει με ευστοχία τον αντίκτυπο που έχουν στην δουλειά του και τους στόχους του όσα συμβαίνουν στην προσωπική του ζωή.

Μάλιστα δέχτηκε επικριτικά σχόλια, ακόμα και από τον ίδιο τον Τραμπ, καθώς επέλεξε να μην δείξει την στιγμή που καρφώνεται η αμερικανική σημαία στην επιφάνεια της σελήνης, παρόλο που σε κάποια σκηνή μετά φαίνεται να υπάρχει εκεί. Ο Chazelle όμως, όχι μόνο έμεινε πιστός στον σκοπό του, αποφεύγοντας το κατά δύναμιν πατριωτικά κρεσέντα, αλλά χρησιμοποίησε στο έπακρο και όλα τα μέσα που είχε για να απογειώσει την ταινία.

Όσοι έλεγαν ότι πρέπει να δεις τον Πρώτο Άνθρωπο σε μεγάλη οθόνη, είχαν δίκιο. Ο ήχος είναι απλά καταπληκτικός, από την πρώτη κιόλας σκηνή δημιουργεί αγωνία στον θεατή, και η παρουσία ή η απουσία του χρησιμοποιείται από τον σκηνοθέτη αριστοτεχνικά. Η μουσική του Justin Hurwitz, αν και τελείως διαφορετική σαν είδος από αυτήν που συνέθεσε για το La La Land, είναι θαυμάσια, και προσφέρει μια νότα νοσταλγίας, και ταυτόχρονα μια αίσθηση μοναχικότητας μέσα στο απέραντο του σύμπαντος.

Ο Chazelle όμως καταφέρνει με τα κοντινά του πλάνα να δώσει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο άλλοτε ήρεμο και άλλοτε γεμάτο με βουβό πόνο βλέμμα του πολύ καλού Ryan Gosling (La La Land, Το Μεγάλο Σορτάρισμα), και στο κενό και γεμάτο αγωνία βλέμμα της εξαιρετικής Claire Foy, που σάρωσε τελευταία στην σειρά The Crown ως βασίλισσα Ελισάβετ. Η οποία (η Claire Foy, όχι η Ελισάβετ) νόμιζα ότι είναι μια γκόμενα του Τζόι στα Φιλαράκια, που την ερωτεύτηκε και ο Τσάντλερ, αλλά όταν είδα ότι γεννήθηκε το 1984 και στα Φιλαράκια θα έπρεπε να ήταν γύρω στα 13, μου διαλύθηκε κάθε αμφιβολία.

Να τη δω;

Δεν είμαι σίγουρος τι είναι καλύτερο. Να πηγαίνεις σινεμά και να είστε καμιά 10αριά άτομα στην αίθουσα, αλλά να υπάρχει αυτός ο ένας ενοχλητικός που θα μιλάει και θα κάνει πλάκα συνέχεια στην διπλανή του που θέλει να βγάλει γκόμενα, ή να είσαι σε μια γεμάτη αίθουσα, όπου η παρουσία αυτού του ενοχλητικού δεν θα φανεί τόσο. Όπως και να ‘χει, ο Πρώτος Άνθρωπος είναι must επιλογή, και είναι must για σινεμά.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *